Fagdager

Noen betraktninger rundt fagdager og endringer i skolen

Forrige uke var jeg på et veldig interessant kurs i regi av Gyldendal og i pausene før og etter diskuterte vi skole og organisering. Vi diskuterte heldagsprøver og hvor vanskelig det er å organisere det og skoler der ledelsen bestemte at det var ikke nødvendig med heldagsprøver. Vi diskuterte hvorvidt det er viktig for elever å øve seg på å sitte i fem timer for å ta en heldagsprøve og hvorvidt det er belegg for å tro at det gjør dem bedre rustet for eksamen.

Fagdager funker ikke

timeplanJeg argumenterte med at på Sandvika vgs har vi fagdager og alle lærere kan selv bestemme om de vil ha heldagsprøver og når de vil ha dem. De har jo 5 (6 på norsk vg3) timer til disposisjon hver uke. Fagdager funker ikke får jeg vite da. Hvorfor ikke sier jeg. Jo vi har prøvd. Hadde fagdager hver tredje (fjerde eller femte) uke og ingen likte det. Hm. På Sandvika har vi hatt fagdager siden vi startet i 2006. Med andre ord har vi prøvd dette i 10 år nå. Jeg vil tro vi er en av skolene i Norge med meste erfaring på dette området. Faktisk er dette en av de tre grunnene våre elever gir for å søke Sandvika vgs. Rektor spør dem nemlig vært år etter skolestart på overnattingstur på Nordmarks kapellet, hvorfor valgte du Sandvika vgs? Fagdager, god bruk av teknologi og flinke lærere sier de da.

Dybdelæring

På fredag fikk jeg vite at forsking sier at det ikke lønner seg å jobbe med et skolefag i mer enn 90 minutter, eller noe rundt det, tallet kan jeg ikke huske. Hva sier Ludvigsenutvalget om det? Onsdag har jeg fagdag i min vg1 klassen. Beste dagen i uka. Tiden flyr og jeg får garantert snakket med og veiledet alle mine elever i tiden fra 8.30 til 13:25. Vi kan se film og vi kan dra til Oslo, hvis læreplanmålene vi jobber med oppmuntrer til det. Fagdager gir ro og konsentrasjon. Alle kan gå hjem og hatt tid til å oppleve mestring i faget.  

Fagdager og teknologi = smart

film-crewDet har alltid slått meg at fagdager og teknologi er smart. Vi har god tid til å sette oss inn i problemstillingene vi jobber med. God tid til å finne ressurser på nett, god tid til å legge bort maskinene til diskusjoner, ja god tid til det meste. Til og med lage film i engelsktimen, se bildet! Mange elever er redde for å gå glipp mye fagstoff når det er syke en fagdag. Det er selvsagt riktig. Derfor har vi har mattehjelp to ettermiddager i uka og legger ut alt vi gjør på læringsplattformen, også videoer og instruksjoner. Vi har faktisk ikke opplevd mer problemer enn andre skoler på dette området.

Endring koster

All endring er utrygt. Min datters lærer startet fagdagen på skolen for 10 år siden slik; «dette blir en lang dag». Og selvsagt ble det det. Læreren hadde jo allerede bestemt det. Ingen endring kan skje i skolen hvis ikke læreren vil dette. Det som kreves er litt nytenking, vilje til endring, besøk på skoler der det virker og god tid til implementering. Den største hindringen for endring er de som skråsikkert forteller at det ikke virker. Der ligger kjernen til en stor del av problemet, at endring i skolen tar veldig lang tid.

Legg igjen en kommentar